torsdag 13 juni 2013

SCUMt i Kärrtorp

scum
Skam till sägandes hade jag inte läst det innan. Förstår inte hur jag kunnat missa det, -68, året Valerie Solanas gav ut det, var en period då jag slukade allt vänster och framförallt anarkistiskt material jag kom över.
För att börja med själva förställningen var den verkligen en upplevelse. Publiken delades upp i män och kvinnor. Männen fick sitta tätt ihop på stolar som såg ganska obekväma ut. Vi andra satt mjukt och bekvämt på rödklädda stolar. Hela föreställningen framfördes solo av Andrea Edwards. Hon fick fram både allvaret, satiren och humorn i manifestet. Det var så långt ifrån en uppläsning eller föredrag man kan komma. Tack! Ibland fick jag lust att ställa mig upp med knuten hand i luften och ropa ut mitt bifall, andra gånger skrattade jag så tårarna rann. Överraskningar dök också upp, men om jag avslöjar dem blir det ju inga överraskningar.
En sak som slog mig, speciellt mot slutet av föreställningen, var hur väl det stämde med de idéer och den retorik vi hade på yttersta vänsterkanten under perioden manifestet skrevs. Ingemar Johansson har skrivit en del om vad vi sysslade med påYela.
Andra har analyserat manifestet bättre än jag kan. För allmän info om det hänvisar jag till Wikipedia, och för manifestet i original till Womynkind.
GÅ OCH SE PJÄSEN! Om du inte kan så gå till Turteatern och köp boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar